شاهین در بین خودروهای ایرانی خودرویی است که پیش از ورود به بازار در اختیار خبرنگاران قرار گرفت و حتی فیلم تستهای آن هم منتشر شد. اگرچه هنوز زود است که بخواهیم نمرهای قطعی از نظر کیفیت و ایمنی به آن بدهیم اما مجموع این اقدامات به علاوه اعلام گارانتی سه سال یا 60 هزار پیمایش که در بین خودروهای داخلی بیسابقه بوده نشان میدهد که شاهین بیگدار به آب نزده و سعی دارد اعتماد خریداران را جلب کند. اما شاهین از چه مراحلی رد شده که میتوان به آن نسبت به دیگر خودروهای داخلی با اطمینان بیشتری نگریست؟
اولین ویدئویی که از شاهین منتشر شد مربوط به عملکرد سیستم ایربگ خودرو بود که برای اولین بار بود که در ایران به سطح انتشار عمومی رسیده بود. در بحث عملکرد کیسههای هوا، دو تست اهمیت زیادی دارد؛ اولین تست مربوط به عملکرد مدار و ماژولهای کیسه هوا است و بهصورت آزمایشی تنها در بخش یونیتها انجام میشود. این تست معیار اصلی صحهگذاری و اعطای مجوزهای مختلف «ای مارک» و ECE است. اما یکی از اصلیترین تستهای اجباری از سال ۲۰۱۸، تست نهایی کیسههای هوا در شرایط بازشو بر روی خودرو و تصادف است. در این روش کیسههای هوای SRS وSRP مورد بررسی دقیقتری قرار میگیرند و میزان بازشدن، جهت بازشدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تاثیرگذاری در استانداردهای مختلف بررسی میشود. شاهین توانست از هر دوی این تستها موفق بیرون بیاید.
دیگر تستی که شاهین در آن موفق بود تست ECE R95 است که ایمنی خودرو در تصادف جسمی با سرعت 50 کیلومتر از جلو را میسنجد. موفقیت در تست R95 یکی از شش شرط اصلی برای اخذ مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپاست. معمولاً در این تست خودروهایی که از کیسه هوای کناری و پردهای محروماند عملکرد خوبی را به نمایش نمیگذارند اما شاهین توانست با استحکام سازه و طراحی اصولی ستونهایش از این تست هم سربلند بیرون بیاید.
منبع: ایلنا
انتهای پیام/